Żyjemy w czasach, w których stwierdzenie, iż reklama jest dźwignią handlu nabrało zupełnie nowego wymiaru. Reklamy telewizyjne są niezwykle kosztowne – nie nadają się również dla każdej branży, reklamy prasowe docierają do ograniczonej liczby odbiorców – zwłaszcza w czasach obniżenia wartości prasy drukowanej.

Aby reklamę można było uznać za skuteczną, musi spełniać określone kryteria: konieczne jest dotarcie do wybranej grupy docelowej, niezbędna jest zapadalność w pamięć (nikomu nie opłaci się na dłuższą metę inwestowanie w reklamę, która nie pozwala zapamiętać marki) – wbrew pozorom i częstym oczekiwaniom promujących się firm, niekoniecznie musi przekładać się bezpośrednio na zysk. Z publikacją reklamy bardzo często wiąże się ogromne nadzieje, obserwujemy dochód i czujemy się rozczarowani, widząc, iż zyski nie zmieniły się w stosunku do okresu, kiedy w reklamę nie inwestowaliśmy. Pamiętać w tym miejscu jednak należy, iż skuteczna reklama sprawi, że nasze dochody będą rosły powoli i liniowo – użytkownik, któremu chcieliśmy sprzedać swój produkt, być może nie sięgnął po niego od razu, ale skojarzenia marki spowodują, że sięgnie po niego w przyszłości. Skuteczna reklama przede wszystkim ma wpływać na kojarzenie naszej marki/produktu z jakością, którą warto wybrać – a to zwracać się będzie na przestrzeni długiego czasu.

Jak więc skutecznie promować swoją markę, aby zapadała w pamięć i docierała do jak najszerszego grona odbiorców?

Doskonałą formę reklamy stanowią gadżety reklamowe. Szeroko rozumiany sposób promowania marki, dotyczyć może rozmaitych przedmiotów – począwszy od kubków, przez podkładki pod myszy, długopisy, smycze, aż po kalendarze reklamowe. Gadżet reklamowy, rozdawany potencjalnym klientom powoduje, że kojarzenie marki rośnie bardzo znacząco – odbiorca widząc nieustannie nasze logo, czy slogan reklamowy, zapamiętuje je – w późniejszym etapie, stając przed wyborem marki – naszej lub konkurencyjnej – zwiększamy szanse, że wybierze nas.

Jakie walory powinien posiadać taki gadżet, aby skutecznie spełniał powierzoną mu funkcję? Przede wszystkim, powinien stanowić użyteczną formę dla adresata. Możemy sprezentować kontrahentom czekoladki – jednak trwałość takiego przedmiotu jest wątpliwa. Odbiorca z pewnością ciepło o nas pomyśli, jedząc czekoladki, lecz pamięć o naszym logo będzie ulotna – chwilę później zapomni – wyrzuci papierki i po naszej reklamie zostanie tylko wspomnienie. Takie prezenty powinno się więc traktować, jako wynagrodzenie dla stałych klientów (którzy i tak już kojarzą markę). Dla tych, którym chcemy wpoić nawyk pamiętania o nas, znacznie skuteczniejsze będą przedmioty codziennego użytku.

Doskonałą formą i świetnym przykładem są kalendarze. Mimo rozwoju technologii, wciąż korzystamy z tych przydatnych narzędzi. Wieszamy je na ścianie, wkładamy do torebki, stawiamy na biurku. Mimo, że w telefonach, komputerach i innych narzędziach, mamy dostęp do aplikacji z kalendarzem, nie są one w stanie zastąpić starych, dobrych – papierowych kalendarzy.

Forma graficzna i rozmiar kalendarzy powodują, że mamy ogromne pole do popisu. Decydując się na kalendarz stojący, możemy ozdobić go perswazyjnym sloganem reklamowym – hasłem przewodnim naszej firmy. Klient, spoglądający każdego dnia, robiąc notatki, będzie mimowolnie widział nasze logo i przesłanie, z którym pragniemy do niego dotrzeć – nie da się tego ignorować. Inną – wcale nie gorszą – formą są kalendarze książkowe. W nich dodatkowo możemy umieścić zdjęcia (na przykład naszych czołowych produktów), dowolne grafiki, które uatrakcyjnią wizualny odbiór i zapadną dodatkowo w pamięć odbiorcy. Kalendarze ścienne to gratka dla firm, które dysponują okazałymi zdjęciami reklamowymi – na takim kalendarzu możemy umieścić je w wysokiej, robiącej wrażenie rozdzielczości, gwarantując sobie sukces – nikt nie pominie takiego kalendarza wzrokiem.

Jeśli więc nie zdecydowałeś się jeszcze, jaką formę wybrać dla promocji własnej marki, połowa roku, to doskonały czas, aby rozejrzeć się za projektem i wykonawcą na rok kolejny – na przestrzeni ostatnich miesięcy roku, otrzymamy gotowe produkty – kalendarze 2013, które będziemy mogli sprezentować potencjalnym klientom, aby skłonić ich do pamiętania o nas przez cały kolejny rok.

Oczywiście, to nie jedyna forma gadżetów, na które możemy się zdecydować – jeśli znamy specyfikę naszej grupy docelowej, te same funkcje może spełnić funkcjonalny kubek, w którym nasz klient będzie pił każdego dnia kawę, smycz do kluczy – na którą będzie spoglądał, ilekroć będzie wychodził i wracał do domu – dowolność jest ogromna.

Warto także podkreślić, iż koszt stworzenia kampanii reklamowej, opartej na darmowych gadżetach jest niewielki. Nijak nie da się go porównać na przykład z kampanią telewizyjną, wysokonakładową reklamą w poczytnym magazynie, czy nawet kampanią bannerową – każdy z tych środków przekazu jest dość kosztowny. Gadżety kosztują znacznie mniej, mimo, iż wcale nie mniejszy jest ich zasięg i skuteczność.